Βασικά στοιχεία ζαντών

Κράμα και Υλικό κατασκευής ζάντας

Κατά καιρούς έχουν χρησιμοποιηθεί πολλά υλικά για την κατασκευή ζαντών. Σίδερο, πλαστικό, αλουμίνιο, μαγνήσιο, ατσάλι κ.α. Συνήθως οι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν ζάντες απλού σιδήρου για θέμα κόστους. Στα πιο ακριβά αυτοκίνητα λόγω ανταγωνισμού, τα τελευταία χρόνια πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες επιλέγουν να τοποθετούν ζάντες κράματος αλουμινίου οι οποίες συνήθως είναι μιας κοπής (όχι διαιρούμενες ) και πιο ανθεκτικές. Οι ζάντες που συναντάμε στο εμπόριο κατά κύριο λόγω είναι κατασκευασμένες από ελαφρύ τύπου αλουμινίου. Αυτό προσφέρει στο αυτοκίνητο ελαφρύτερο ανά ρόδα και καλύτερη συμπεριφορά. Φυσικά το αλουμίνιο είναι πιο ελαστικό και έτσι με αυτό τον τρόπο απορροφούνται αρκετοί κραδασμοί που δέχεται η ζάντα. Σε αντίθεση με άλλα υλικά κατασκευής το αλουμίνιο λόγω ελαστικότητας είναι πιο ευάλωτο σε προσκρούσεις σε πεζοδρομία και λακκούβες και έτσι οι ζάντες στρεβλώνουν πιο εύκολα. Ένα από τα καλύτερα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ζαντών είναι το μαγνήσιο, το οποίο πρωτοεμφανίστηκε σε αγωνιστικές ζάντες κάπου το 1960 και προσφέρει ανθεκτικότητα, είναι πιο ελαφρύ και φυσικά αρκετά πιο ακριβό.

Φάρδος ζάντας και Rim Width

Το φάρδος της ζάντας είναι η απόσταση μεταξύ των ακρών της ζάντας στην επιφάνια που πατάει το ελαστικό (rim width) αλλά όχι το συνολικό πλάτος της ζάντας. Αξίζει να σημειωθεί ότι όταν έχουμε μια ζάντα με 7’’ πλάτος, ουσιαστικά το συνολικό της φάρδος από άκρη σε άκρη είναι 8’’. Αυτό οφείλετε στο ότι ο κατασκευαστής δεν συμπεριλαμβάνει στο rim width, το πλάτος από τα <<αυτάκια>> της ζάντας όπου χωνεύει το ελαστικό και συνήθως είναι 0,5’’. Για παράδειγμα αν ξαπλώσουμε σε μια λεία επιφάνεια με ζάντα 7’’ και μετρήσουμε με ένα χάρακα από την επιφάνεια μέχρι το τέλος θα δούμε ότι είναι 8’’.

Καρέ ή Wheel Adapter ζάντας

Το καρέ βρίσκεται σε κάθε αυτοκίνητο και φυσικά δεν είναι μέρος της ζάντας. Όπως λόγω του ότι είναι το σημείο εκείνο που βιδώνεται η ζάντα και ουσιαστικά είναι ο συνδετικός κρίκος με το αυτοκίνητο, θεωρήσαμε σωστό να γίνει μια τυπική αναφορά. Το εξάρτημα αυτό είναι στην άκρη κάθε άξονα και η δουλεία του είναι να συγκρατεί την ζάντα τοποθετημένη σωστά πάνω στο αυτοκίνητο. Είναι κατασκευασμένο εργοστασιακά από σίδερο συνήθως και ενώ είναι συμπαγές και ενιαίο μπορούμε να εντοπίσουμε τα τμήματά του στις τρύπες του έχει για να βιδωθεί στον άξονα και στις βίδες που εξέχουν για να βιδώσει η ζάντα. Στο κέντρο υπάρχει υποδοχή για να <<κάτσει>> η ζάντα ακριβώς στο κέντρο του.

PCD ζάντας

Το PCD(Pitch Circle Diameter) δεν είναι τίποτα άλλο από τον αριθμό των τρυπών που έχει η ζάντα, χάρις στις οποίες τοποθετείται στο καρέ του κάθε αυτοκινήτου. Αυτό το στοιχείο φυσικά δεν είναι μεταβαλλόμενο ή επιλέξιμο από τον τελικό αγοραστή γιατί ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου έχει επιλέξει το σωστό καρέ για κάθε αυτοκίνητο βάση του βάρους του και το πως αυτό θα κατανέμεται στην ζάντα. Το PCD αποτελείται από δυο αριθμούς ( π.χ. 4/100) και ο πρώτος είναι ο αριθμός των θέσεων για τα μπουλόνια του καρέ ενώ ο δεύτερο είναι η απόσταση μεταξύ των τρυπών, αν τα κέντρα τους ήταν σε ευθεία με το κέντρο της ζάντας. Ο αριθμός που προκύπτει είναι σε mm.

Back Spacing ζάντας

Το back spacing είναι ένα στοιχείο που συνήθως δεν αναφέρεται στα στοιχεία μιας ζάντας και οι περισσότεροι αγνοούν την ύπαρξη του. Πάρα ταύτα είναι ένα βασικό στοιχεία για τον υπολογισμό του offset που θα αναλύσουμε πιο κάτω. Το μέγεθος αυτό μετράει την απόσταση από το πίσω μέρος της ζάντας μέχρι και το κέντρο της.

Offset ζάντας

Το offset είναι μια παράμετρος που χρησιμοποιεί ο κατασκευαστής για να φέρει το βάρος που δέχεται η ζάντα κοντά στο αυτοκίνητο ή να το απομακρύνει από αυτό. Δηλαδή είναι αυτή η παράμετρος που καθορίζει που θα <<πατάει>> το αυτοκίνητο πάνω στην ζάντα. Το μέγεθος αυτό είναι η διαφορά του μισού πλάτους της ζάντας (rim width) από την απόσταση του πίσω μέρους της (back space) μέχρι το κέντρο της. Το offset μπορεί να είναι θετικό , αρνητικό ή μηδενικό. Το μηδενικό offset συνήθως χρησιμοποιείται από αγωνιστικά αυτοκίνητα πίστας. Ενώ τα θετικά χρησιμοποιούνται από τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων και σε παρά πολύ μεγάλο ποσοστό στα αυτοκίνητα με κίνηση στους εμπρός τροχούς.

Αναρτώμενο Βάρος Ζάντας

Ένα ακόμα στοιχείο που έχει μια ζάντα είναι το αναρτώμενο βάρος. Αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από την αντοχή της ζάντας. Και αυτό το μέγεθος μετριέται σε κιλά. Δηλαδή πόση πίεση αντέχει η ζάντα μέχρι να σπάσει. Αν παρατηρήσουμε τις καλής ποιότητας ζάντες θα δούμε ότι σε κάποιο σημείο τους αναγράφουν ένα νούμερο σε κιλά. Αυτό δεν είναι άλλο από το αναρτώμενο βάρος. Μάλιστα θα δούμε ότι αυτό το νούμερο αυξάνεται όταν το pcd της ζάντας είναι μεγαλύτερο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

COPYRIGHT ONLINETYRES.GR ALL RIGHTS RESERVED | ΑΝΑΠΑΥΣΕΩΣ 16, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ Τ: 2105721023

Loading...